Ford Kuga Owners Club Forums banner

How do you charge yours ?

• Granny Cable in a dedicated socket - outside/garage

Votes: 24 52%
  • Granny Cable in the nearest socket to hand - even dangling a cable out of the window

Votes: 7 15%
  • Ford Wall Box

Votes: 0 0%
  • Other Brand Charger/Wall box

Votes: 15 33%
  • Other - Details in thread reply

Votes: 0 0%

PHEV-eigenaren - Met oma-kabel of niet?

17K views 49 replies 23 participants last post by  Bazzer1899  
#1 ·
Terwijl ik wacht op de afhaling van onze PHEV en mezelf naar behoren heb voorgesteld in het betreffende forum, heb ik (te veel) nagedacht over de oplaadopties. We zullen zeker beginnen met de 'granny cable', maar ik heb volgende week een lokale elektricien die langskomt om een offerte te maken voor het installeren van een box.
  • Ik heb online veel gelezen dat de 'granny cable' niet echt een permanente oplossing is, maar mijn dealer zegt dat veel PHEV-klanten deze uitsluitend gebruiken.
  • Ik begrijp dat langzamer opladen beter zou moeten zijn voor de batterij en als ik 's nachts oplaad, lijkt het verschil tussen drie en zeven uur irrelevant.
  • Ik heb ook gelezen dat 13A-stopcontacten (en -stekkers) heet kunnen worden door urenlang de maximale 10A te trekken - en dat er kabels van derden zijn die deze laadsnelheid verder kunnen beperken tot 6 of 8 ampère.
Is er hier een consensus? Wat is jouw oplossing? Heb ik echt een wallbox nodig?

Bedankt bij voorbaat

Terry

#3 ·
Een speciale oplader is niet goedkoop

Heb de granny charger een tijdje gebruikt en had geen problemen met hitte etc.
Ja - ik ga ervan uit dat het ongeveer duizend euro kost om te installeren!

Goed nieuws over de granny kabel. Mijn oorspronkelijke plan is om gewoon een waterdicht stopcontact aan de buitenkant van de garage te plaatsen en daar stroom af te nemen. Het is een 30A-voeding, dus dat moet goed gaan.

#4 ·
Waarom noem je het een 'granny cable'?

#8 ·
Toen ik mijn elektricien aansprak over een speciale box, praatte hij het me uit door simpelweg te zeggen: als je 's nachts oplaadt, laadt hij volledig op via de standaard 13 ampère kabel, net als via een speciale wallbox.

Zo simpel is het, een duizend gespaard.

Ik heb een speciale 13 ampère oplader die altijd is aangesloten en onder de garagedeur uitsteekt. Het geeft het effect van een wallbox, zonder een wallbox te zijn.

Bovendien heeft/bevat/ondersteunt de Kuga geen snelladen.

#12 ·
Ik heb niet de Kuga die jullie hebben, maar als ik die wel had, dan had ik alle mogelijkheden en dan hebben jullie alle opties om te kiezen wat je voorkeur heeft, een snelle of een langzame druppellading.

#13 ·
Onze 13A-oplader is aan de muur gemonteerd (er zit een gat aan de achterkant) en aangesloten op een speciale buitenstopcontact. Hij is al 2 jaar vrijwel dagelijks in gebruik, in alle weersomstandigheden. Het stopcontact wordt niet heet en zelfs als dat wel zo zou zijn, bewaakt de oplader de temperatuur van de stekker en schakelt hij uit als deze te heet wordt.

#14 ·
We hebben in maart 2022, net voordat de overheidssubsidie afliep, een lader van type 2 geĂŻnstalleerd - de auto was besteld, maar werd pas in december geleverd! Ik ging ervan uit dat ik over 3 tot 5 jaar wel een volledig elektrische auto zou hebben, dus profiteerde ik van extra korting, iets sneller opladen en ook iets handiger.

#15 ·
Zappi hier geĂŻnstalleerd - op basis van het feit dat mijn goedkopere EV-tarief slechts 4 uur is, dus niet de volledige lading zou opleveren die we nodig hebben voor de dagelijkse pendel van 30 mijl die mijn wederhelft zal doen als we de meegeleverde langzamere oplader zouden gebruiken. Ook omdat ik me voorstel dat we op een gegeven moment een EV zullen krijgen en "overtollige" elektriciteit van onze zonnepanelen hebben (nou ja, minstens 8 maanden per jaar overtollig zouden moeten hebben).

#16 ·
Zappi hier geĂŻnstalleerd - op basis van het feit dat mijn goedkopere EV-tarief slechts 4 uur is, dus niet de volledige lading zou opleveren die we nodig hebben voor de dagelijkse pendel van 30 mijl die mijn wederhelft zal doen als we de meegeleverde langzamere oplader zouden gebruiken. Ook omdat ik me voorstel dat we op een gegeven moment een EV zullen krijgen en "overtollige" elektriciteit van onze zonnepanelen zullen hebben (nou ja, minstens 8 maanden per jaar overtollig zouden moeten hebben).
We hebben in maart 2022 een type 2-oplader geĂŻnstalleerd, net voordat de overheidssubsidie eindigde - hadden de auto besteld, maar pas in december geleverd gekregen! Ik nam de aanpak dat ik over 3 tot 5 jaar wel een volledig elektrische auto zal hebben, dus profiteerde ik van extra korting, iets sneller opladen in de tussentijd en ook iets handiger.
Dit is ook mijn manier van denken, op een gegeven moment in de toekomst zullen we alleen de EV-optie hebben. Die duizend euro uitgave lijkt dan misschien niet zo erg. Ik heb een EV-box en het sneller opladen via een netaansluiting is mijn voorkeur

#17 ·
Als u sneller wilt/nodig heeft, dan is een wallbox de juiste keuze.

Als u tijd heeft om op te laden, dan is een 13A-stopcontact de juiste keuze.
U kunt een goede externe 13A-aansluiting laten installeren of een verlengsnoer gebruiken, zolang de kabel zo kort mogelijk wordt gehouden en de kabel van goede kwaliteit is en idealiter 2,5 mm.

Ik heb twee jaar lang een 13A-stopcontact gebruikt zonder problemen.
Ja, de stekker voelt een beetje warm aan tijdens het opladen, maar niets ernstigs, steek hem in en laat hem 's nachts opladen.
Nooit problemen gehad

#18 ·
Waar bewaar je de 'granny cable'? Houd je hem aangesloten als je wegrijdt en kom je dan gewoon terug en steek je hem er weer in? Is de 'granny cable' waterdicht? Kun je hem gewoon buiten op de grond laten liggen of ergens ophangen; of heb ik een waterdichte opbergruimte voor de 'granny cable' nodig?

#19 ·
Waar bewaar je de granny cable? Houd je hem aangesloten als je wegrijdt........ of heb ik een waterdichte granny cable opbergruimte nodig?
Kocht een originele Ford-tas van de Ford online shop voor ÂŁ18,50 en bewaar hem gewoon in de kofferbak - hij zit netjes met klittenband aan de binnenkant van de wielkast.

#21 ·
Ik heb een 16A 3-pins oplader gekocht van Aliexpress voor ongeveer 100ÂŁ ... Je kunt 8-10-13-16A schakelen als je dat nodig hebt.. Laad altijd op 16A, 3 uur en een paar minuten opladen, geen warmte van de oplader.. Oplader toont ongeveer 10,6 kWh, slimme stekker energiemeter toont 10,7 kWh voor volledig opladen.

#22 ·
Ik kocht een 16A 3-pins lader van Aliexpress voor ongeveer 100ÂŁ ... Je kunt 8-10-13-16A schakelen als je dat nodig hebt.. Altijd opladen met 16A, 3 uur en een paar minuten opladen, geen warmte van de lader.. Lader toont ongeveer 10,6 kWh, slimme stekker energiemeter toont 10,7 kWh voor volledig opladen.
Waarom heb je het bij Aliexpress gekocht? Heb je geen kabel bij de auto gekregen?

#29 ·
Het is verboden om een 16A gezekerde stekker te hebben met een geschikte (3x2,5mm2) kabel?
Ja, er zijn geen stopcontacten voor huishoudelijk gebruik die hoger zijn dan 13A. In tegenstelling tot Europa hebben we ook ringleidingen.

Alles boven 13A vereist een speciale aansluiting en een vast bedrade verbinding, zoals een fornuis.

#33 ·
Hoe dan ook, 13A is nog steeds merkbaar sneller dan de 10A Ford-oplader.
Het is niet aan te raden om een UK-stopcontact gedurende lange periodes op de volle 13A te laten draaien. De meeste Britse apparaten hebben een maximum van 3 kW (12,5 A). Dus als je op het apparaat alleen 10A/13A kunt kiezen, zal de 13A waarschijnlijk na verloop van tijd overmatige hitte en zekeringuitval veroorzaken. Het is geen toeval dat Ford 10A heeft gekozen voor een 3-pins stopcontact.

#34 ·
Als u onvoldoende draden heeft voor uw 13A-stopcontact, mag u het niet als 13A beoordelen, want het is gevaarlijk!

Het is ieders keuze hoe zijn EV wordt opgeladen. Ik wilde alleen maar vermelden dat er ook een optie is om een niet-Ford-oplader te gebruiken... Het is een beetje een mysterie voor mij waarom je speciale draden kunt hebben voor een wallbox, maar niet voor een 3-pins oplader (die veel minder kost)... Er zijn meer soorten 3-pins stopcontacten en uw elektricien moet weten welke hij moet kiezen. Maar als het in het VK verboden is om iets hoger dan 10A te gebruiken (behalve wallbox), dan ja, heeft u geen andere keuze dan een dure wallbox of langzaam Ford-stekkerladen met minder laadefficiëntie.

#35 ·
Als je onvoldoende draden hebt voor je 13A-stopcontact, moet je het niet als 13A beoordelen, want het is gevaarlijk!

Het is ieders keuze hoe zijn EV wordt opgeladen. Ik wilde alleen even vermelden dat er ook een optie is om een niet-Ford-oplader te gebruiken... Het is een beetje een mysterie voor mij waarom je speciale draden kunt hebben voor een wallbox, maar niet voor een 3-pins oplader (die veel minder kost)... Er zijn meer soorten 3-pins stopcontacten en je elektricien zou moeten weten welke hij moet kiezen... Maar als het in het VK verboden is om iets hoger dan 10A te gebruiken (behalve wallbox), dan ja, heb je geen andere keuze dan een dure wallbox of een langzame Ford-stekkerlading met minder laadefficiëntie.
Misschien moet je de Britse elektrische voorschriften eens lezen om je vragen te beantwoorden. Je bent ook duidelijk niet bekend met gezekerde stekkers die in Europa niet worden gebruikt

#40 ·
Ik heb in deze draad twee berichten gezien van twee verschillende leden die allebei zeggen dat het geen zin heeft om te discussiëren. Kon het er niet meer mee eens zijn.....

#44 · (Edited)
In de garage, waar de 'granny cable' woont, tenzij:
Ik 50 mijl naar mijn ouders rijd en daar oplaad, maar de Juga staat buiten hun garage (die vol staat met 90 jaar aan 'spullen').
De meeste van mijn PHEV-ritten zouden altijd minder dan 30 mijl zijn, dus ik heb nooit iets anders overwogen dan de 'granny cable'.
Ik heb een 2,5L verbrandingsmotor voor alles daarboven.
Anders had ik gekozen voor een andere Jag' XF v6, of een volledig elektrische auto (waar ik deze keer voor terugschrok, vanwege onvoldoende kennis/tijd/ervaring).

owns 2021 Ford Kuga STLx
#45 ·
Ik ga hier mijn vraag plaatsen, in plaats van een nieuwe discussie te starten: kan ik advies krijgen over de beste laadkabel om te gebruiken voor mijn Kuga, die de komende dagen arriveert? Ik heb een Pod Point-wandlader, die bij het huis kwam waar we net in zijn getrokken. Op zoek naar veiligheid, levensduur en efficiëntie (natuurlijk allemaal voor de best mogelijke prijs!). Bedankt.

#46 ·
Ik ga hier mijn vraag plaatsen, in plaats van een nieuwe discussie te starten: kan ik wat advies krijgen over de beste laadkabel om te gebruiken voor mijn Kuga, die de komende dagen arriveert? Ik heb een Pod Point-wandlader, die bij het huis kwam waar we net in zijn getrokken. Ik ben op zoek naar veiligheid, levensduur en efficiëntie (natuurlijk allemaal voor de best mogelijke prijs!). Bedankt.
Als u de podpoint wilt gebruiken en deze niet vastzit, heeft u een type 2-kabel nodig. Er zijn er genoeg verkrijgbaar bij veel verschillende leveranciers.