Hallo kampioenen.
Onze CMax was een door Ford direct geleverde auto, 2.0 TDCI Titanium met Sport XPack, 5000 mijl. Zag er goed uit om mee te beginnen. Was niet erg goed voorbereid op de poetsbeurt, maar heel weinig auto's die ik heb gehad, voldoen aan mijn normen, ik geef ze altijd een goede controle zodra ik kan. Hij werd ook overhandigd zonder matten, die deel uitmaken van de standaardspecificatie. Kreeg er uiteindelijk een paar na veel gezeur, niet de topspecificatie zoals het had moeten zijn, maar deed de klus.
Helaas begon ik toen de vreemde kleine dingen op te merken, zoals wat ik dacht dat vervaging was op de Ford-middenkap-badges op de voorwielen. Toen zag ik in fel zonlicht (herinner je dat spul) wat krassen op de glanzend zwarte afwerking rond de Sony-radio en op een deel van het interieur.
Het werd voornamelijk gebruikt door mijn vrouw, die begon te klagen over wiebelen van de wielen bij ongeveer 70 mph, maar het was onregelmatig??. Nadat ik er zelf mee had gereden, keek ik goed naar de voorwielen en banden, ik zag dat de voorband aan de bestuurderskant vrijwel geen profiel meer had over ongeveer 2/3 van de band, dit was bij ongeveer 9000 mijl. Terug naar de dealer, die uiteindelijk, met tegenzin, toegaf dat het niet klopte en de betreffende band verving door een van een totaal ander merk en profiel dan de rest en de wielen balanceerde.
Nauwelijks hadden we de auto opgehaald of het wiebelen van de wielen keerde terug. Dus ik bracht hem naar een onafhankelijk wiel- en bandencentrum dat er echt goed naar keek........ Hun opmerkingen waren..."Wie heeft dit gebalanceerd, mijn 9-jarige had het beter kunnen doen", en "Heb je de "overspray" op de Ford-middenkap-badges en de remklauwen gezien". Het lijkt erop dat de wielen (slecht) waren gespoten om te verbergen wie weet wat. De bottom line was dat ze dachten dat er iets fundamenteel mis kon zijn met de geometrie van de voorkant van de auto.
De alarmbellen waren echt afgegaan en ik kon maandenlang gedoe en verdriet verwachten, plus het vooruitzicht dat mijn vrouw in een auto rondreed waar geen van ons vertrouwen in had, dus we hebben hem ingeruild voor de Kuga. Beste zet die we in tijden hebben gedaan, vooral met het weer dat we hebben gehad.
Wedden dat je nu wenst dat je het niet had gevraagd, hè!
Bewerkt door: malph