Ford Kuga Owners Club Forums banner

DPF-betrouwbaarheid

4.3K views 11 replies 5 participants last post by  Sttwoton  
#1 ·
Ik heb een 2019 2 liter diesel Kuga en mijn PCP verloopt midden volgend jaar. Ik heb wel een nieuwe besteld, maar die wordt pas volgende zomer verwacht.

Ik vraag me af hoe betrouwbaar de DPF's zijn als ik hem zou houden? Ik ben erin geluisd met een vorige auto, een Focus uit 2008, die na 6 jaar een vervangende DPF nodig had, ondanks dat ik er regelmatig lange snelwegritten mee maakte. Toen ik het destijds googelde, was het een groot probleem bij het model en waren veel mensen het zo zat dat ze zelfs de DPF verwijderden.

Is de Kuga DPF hetzelfde ontwerp?

#2 ·
DPF's en hoe ze regenereren, zijn enorm verbeterd sinds de auto's die in 2008 aan de Euro 4-emissienorm moesten voldoen.

Zoals met de meeste dingen, zullen sommige eigenaren geen problemen hebben, terwijl anderen dat wel zullen hebben. Mijn auto wordt in maart 7 jaar oud en heeft 62.000 km gereden. Geen DPF-problemen en mijn auto komt maar één keer, misschien twee keer per jaar op de snelweg. Het grootste deel van mijn kilometers is lokaal.

#3 · (Edited)
Het DPF van mijn Mondeo is nog origineel en heeft nooit problemen gegeven. Het DPF-systeem van Ford is een van de beste die er zijn, vooral in vergelijking met rivalen die vloeistof moeten gebruiken of, erger nog, diesel in de motorolie dumpen (euh vauxhall!)

Uit interesse, welke motor zat er in uw Focus? Ik heb er nog niet eerder van gehoord dat het een veelvoorkomend probleem is. Mijn zus heeft een 2010 mk2 1.6 TDCi en het DPF daarin is ook prima.

#4 ·
Bedankt voor de antwoorden.

Het was een 1.6tdci. Destijds vond ik een paar threads op het Ford Focus-eigenarenforum.

Ik hoop dat het oké is om de links te plaatsen.

De mijne ging bij 70.000 mijl kapot, wat normaal leek. Kort daarna volgde een turboprobleem.

#5 · (Edited)
dank voor de antwoorden

Het was een 1.6tdci. Destijds vond ik een paar threads op het Ford Focus-eigenarenforum.

Ik hoop dat het oké is om de links te plaatsen.

De mijne ging bij 70.000 mijl, wat normaal leek. Het werd kort daarna gevolgd door een turboprobleem.

Bedankt daarvoor, ik heb net gelezen dat de Focus inderdaad DPF-vloeistof gebruikt, de Mondeo niet (vandaar dat ik dacht dat Ford geen vloeistof gebruikt met hun DPF's).
Weet het niet zeker over de Kuga, een van de diesel Kuga-jongens zal het weten.

De turbo op de Focus is tenminste een fluitje van een cent om te bereiken (hij zit direct aan de voorkant van de motor), op de Mondeo is het een complete (scheldwoord) om te bereiken, omdat hij helemaal achterin de motor begraven zit. De mijne is eerder dit jaar vervangen bij 115.000 mijl.
De turbo gaat vaak stuk op de 1.6TDCi's door koolstofophoping in de olie (het is erom bekend dat die motor), dus frequente olieverversingen zijn essentieel.

#7 ·
Het grotere probleem is dat de brandstofverdamper verstopt raakt, waardoor er geen regeneratie meer mogelijk is en er een lampje gaat branden.
Het is beter om de verdamper te moeten vervangen dan dat er diesel in de carterpan terechtkomt en het risico te lopen dat de motor ontploft door een stijgend oliepeil. Het probleem met de actieve regeneratie die door de verdamper wordt veroorzaakt, is dat de motor, zolang hij warm is, probleemloos regenereert bij lage snelheden in de stad.

• Like
Reactions: Sttwoton