Ford Kuga Owners Club Forums banner

2.0 TDCi brandstoftank geluid

8.3K views 16 replies 6 participants last post by  Fillco  
#1 ·
Mijn Kuga diesel begon plotseling slecht te lopen en verloor af en toe vermogen. Wanneer dit gebeurt, is er een vreemd ""kloppend"" geluid uit de brandstofleidingen onder de auto. Toen ik probeerde de geluiden te lokaliseren, kwamen ze mogelijk van de achterkant van de auto.

Vanmorgen, toen ik de auto probeerde te starten, startte hij helemaal niet. Na de startmotor lange tijd te hebben rondgedraaid, startte de auto een paar seconden en het kloppen kwam voordat hij stopte. Het motorstoringlampje ging branden op het dashboard.

Zou dit de brandstofpomp kunnen zijn? Heeft iemand hetzelfde ervaren?

#4 ·
Het kloppende geluid komt absoluut niet van de motor en mijn oliepeil is in orde.

Misschien was "kloppen" een slechte beschrijving. Hoe dan ook, het lijkt erop dat de druk in de brandstofleidingen onder de auto snel aan en uit wordt gezet... vandaar dit geluid, denk ik...

Ik zal vanavond de toevoer naar de brandstofpomp controleren. Gewoon om te controleren of dit niet knippert.

#7 ·
Ik zou niet verwachten dat dit gebeurt, maar zou het cavitatie kunnen zijn door lucht die de brandstofleidingen binnendringt en uiteindelijk brandstoftekort en motoruitval? Misschien heeft de brandstofleiding een luchtlek onder de motorkap en zuigt deze lucht aan, zodat hij geen brandstof aanzuigt.

Ooit konden brandstofpompen die zich bij de motor bevonden zich niet zelf aanzuigen als er lucht in het systeem zat, maar ik dacht dat ze dat hadden overwonnen.

#8 ·
Heeft iemand een procedure om lucht uit het dieselsysteem te laten ontsnappen?
Ook de debietnummers die tarmo120 noemde, zouden op prijs worden gesteld...

Ik denk niet dat dit de tankontluchting kan zijn. Omdat de auto al meerdere dagen stilstaat en vanochtend nog steeds niet wilde starten.

#9 ·
Hoeveel mijl heeft het voertuig gereden? Ik denk aan de brandstoffilter, en hoewel Ford zegt dat de pomp de filter kan vullen, lijkt deze in de echte wereld vaak niet de kracht te hebben om dat te doen.

#11 ·
Is dat 90000 of 9000 km (Mk1?).

Kloppen in de brandstofleiding kan worden veroorzaakt door een plotselinge verstopping in de brandstofleiding (tankuiteinde) omdat er een vacuĂĽm in de leiding ontstaat.

#14 ·
Toen ik vanavond naar de garage ging, startte de auto bij de eerste aanraking van de knop. Stationair draaien is prima, maar hij gaat niet boven de ca. 1000 tpm... Als ik 1000 tpm passeer, slaat de motor af en gaat het "motorstoring"-lampje op het dashboard branden.

Ik heb vanavond ook het brandstoffilter gecontroleerd. Het filter ziet er prima uit en is zeker niet het probleem. Maar toen ik naar de transparante buis aan de uitlaat van het filter keek, kon ik soms kleine luchtbelletjes uit het filter zien komen. Is dat een probleem?
Als ik de ontluchtingsknop bovenop het filter een beetje open draai (tegen de klok in), vullen de luchtbelletjes in de slang uit het filter zich met luchtbelletjes. De auto loopt nog steeds prima stationair.

Moet ik het systeem ontluchten en hoe kan ik dat doen? En wat is het doel van de draadconnector op de diesel filtereenheid?

#15 ·
Mijn transit brandstoffilter haperde bij ongeveer 58.000 km met de symptomen die u beschrijft die geleidelijk erger werden met aarzeling bij ongeveer 50 km/u en erger werden over ongeveer 3 maanden totdat hij zou starten en dan afslaan ondanks het aftappen van het filter, bij die kilometerstand is het een goede gok dat er water en rommel doorheen is gegaan.

#17 ·
Ik denk dat ik me hetzelfde zou voelen als ik alle mogelijkheden had uitgeput en een dealer had gevraagd ernaar te kijken.

Klinkt als een vacuĂĽm- of luchtinlaatprobleem.